تبلیغات
گیاهان دارویی-طب سنتی - برنامه غذائى زنان در دوران بارداری
گیاهان دارویی-طب سنتی
وبلاگ تخصصی گیاهان دارویی و خرید و فروش گیاهان دارویی و داروهای گیاهی
به فروشگاه بزرگ گیاهان دارویی و محصولات طب سنتی شفای سبز ایران خوش آمدید

بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 5 آذر 1391
بررسی برنامه مناسب غذایی برای زنان باردار و غذا های مضر برای آنها و...

برنامه غذائى زنان در دوران بارداری

در دوره باردارى، رژیم غذائى كامل و كافى، سلامتى و زیبایى شما را حفظ كرده و رشد و نمو نوزادتان را تأمین مى نماید، در قدیم عقیده داشتند كه خوراك زن حامله بایستى دو برابر غذاى زن عادى باشد. البته درست است كه زن حامله به مقدار بیشترى غذا احتیاج دارد ، اما خوراك روزانه او نباید از حد معین تجاوز كند. زیرا افراط در غذا نه تنها مفید نیست بلكه زیان آور نیز مى باشد. اهمیت و ارزش غذا بستگى به نوع آن دارد نه مقدار آن و مقدار غذاى مصرفى زن حامله تا حدى ارتباط با قد ، وزن و اشتهاى او دارد. در ماه‌هاى اولیه بار دارى، اشتها به غذا معمولا كم مى شود ولى میل به خوردن بعضى از غذاها به علت ویار، زیادتر مى گردد و در نتیجه عدم تعادلى در نوع و مقدار غذاى مصرفى بوجود می اید و مسلما اگر رژیم مناسبى براى زن بار دار انتخاب نشود وضع تغذیه به هم خورده و عوارض گوناگونى ظاهر مى گردد.

اغلب پزشكان معتقدند كه نارس بودن نوزاد و نقصهاى مادرزادى تا حدى ارتباط مستقیم با بدى تغذیه و كمى ویتامین در دوران باردارى دارد. در برنامه ی غذائى روزانه علاوه بر غذاهاى قندى و چربى و نشاسته اى كه حرارت و انرژى تولید مى كنند، مواد دیگرى از قبیل ویتامینها و مواد معدنى وجود دارند كه براى به كار انداختن قواى حیاتى و فعالیت سلولهاى بدن بسیار مفید بوده و کمبود آنها در بدن ایجاد ناراحتى و اختلالات گوناگون مى كنند.

كلسیم، كه یكى از مهمترین مواد معدنى است همراه با مواد گوشتى (پروتئین) براى تشكیل اسكلت استخوانى جنین كمال اهمیت را دارد. مواد معدنى و ویتامینها به مقدار فراوان در سبزیجات و میوه‌جات وجود دارند ولى از آن جائى كه این مواد تأمین احتیاجات زن را در موقع بار دارى نمى كنند، لذا مادران باردار علاوه بر مقدارى كه براى بدن خود لازم دارند بایستى از مواد فوق الذكر بطور اضافه نیز استفاده كنند تا رفع احتیاج جنین داخل شكمشان بشود.

خوراك روزانه زنان باردار را از نظر اهمیت و ارزش غذائى به هفت گروه تقسیم مى كنند:

گروه اول - كه شامل شیر و مواد تركیب شده از شیر مى باشد.

باید دانست كه زیاده روى در مصرف شیر، بر خلاف تصور، گاهى سبب كمى كلسیم در بدن مى گردد. بهترین غذائى كه مى تواند جانشین شیر گردد پنیر و ماست است. پنیر تمام مواد غذایى شیر به استثناى مواد قندى را با غلظت زیاد در خود دارد، بنابراین بهتر است كه با مواد قندى مصرف شود. ماست هم بخصوص در فصل تابستان بسیار مطبوع است و خاصیت غذائى زیادى همانند شیر دارد.

گروه دوم - شامل سبزیجات سبز و زرد، مانند اسفناج، كاهو، انواع لوبیا عدس، نخود فرنگى، فلفل سبز و قرمز، انواع كلم، مارچوبه، هویج، كدو و سیب زمینى مى باشد. از میان سبزیجات فوق، كلم و اسفناج به دلیل داشتن مقدار كافى آهن و ویتامینها و سلولز بر دیگران ترجیح داده مى شوند. كلیه این سبزیجات كه غنى از ویتامینهاى گروه " A " و مواد معدنى هستند بطور خام، در سالاد و یا به صورت پخته مصرف مى شوند.

گروه سوم - شامل سبزیجات مانند كلم خام، گوجه فرنگى، میوه‌جات تازه و مركبات مى باشد (مواد فوق بایستى دو مرتبه و یا بیشتر در روز مصرف شوند). بدن بطور معمول به ویتامین این خوراكیها احتیاج دارد.

گروه چهارم - شامل گوشت، جوجه، ماهى و تخم مرغ مى باشد. یك یا دو عدد تخم مرغ براى زن باردار، هر روز صبح غذاى خوبى است، زیرا در زرده تخم مرغ مقادیر زیادى آهن، ویتامین و مواد تشكیل دهنده نسوج بدن وجود دارد.

سابق بر این، خوردن گوشت را براى زنان باردار مضر مى دانستند به همین دلیل كم خونىها و سایر عوارض دیگر به علت فقدان مواد پروتئینى در بدن فراوان دیده می شد. امروزه، اغلب پزشكان معتقدند كه مقدار متعادل گوشت، در غذاى روزانه نه تنها ضرورى ندارد بلكه مفید نیز مى باشد.

ماهى آزاد هم غذاى مطبوع و خوبى است به شرط اینكه زیاد شور نباشد. جگر به صورت كباب و یا نیم پز، هفته اى یك بار در برنامه ی غذائى زنان باردار مفید است زیرا علاوه بر ارزش غذائى، به علت داشتن مواد معدنى و عناصرى مانند آهن و مس كه در تشكیل خون به كار مى روند مقدار معتنابهى ویتامینهاى مختلفه دارد كه مجموعا براى جلوگیرى و معالجه كم خونى مفید مى باشد.

گروه پنجم - شامل نان، جوانه گندم و حبوبات مى باشد. نانى كه از آرد گندم و پوست آن تهیه مى شود به رنگ زرد و مایل به قهوه‌اى است و ارزش غذائى و ویتامین زیاد دارد.

بنا به عقیده اكثر پزشكان، كمبود ویتامین " B " و " A " در نیمه اول بار دارى در انسان سبب سقط جنین و در نیمه‌هاى دوم، سبب ناسالم بودن نوزاد مى شوند. بنابر این لازم است علاوه بر نان سفید، از نانهایى كه پوست غلات دارند مانند: نان جو، نان سیاه و یا اقسام بیسكوئیتها كه از سبوس تشكیل شده اند استفاده كرد.

گروه ششم - شامل سیب زمینى و سبزیجات مانند كاهو، گل كلم، ذرت، خیار، قارچ، پیاز، ترب، چغندر، بادنجان، ریواس، كدو و بالاخره سایر میوه‌جات فصلى مى باشد. این دسته از سبزیجات و میوه‌جات به علت مواد قندى زیاد و كالرى كه ایجاد می نمایند ارزش غذائى بیشترى دارند و از طرف دیگر داراى مقدار قابل ملاحظه اى املاح و ویتامینهاى مختلف نیز مى باشند.

گروه هفتم - شامل مواد روغنى، انواع كره ی نباتى و كره حیوانى مى باشد. كره، به علت چربى و طعم خوبى كه دارد زیاد مصرف مى شود. مخصوصا اگر همراه با یك قطعه نان باشد، چون حرارت زیاد تولید مى كند پر انرژى است و از طرف دیگر داراى مقادیر زیادى ویتامین نیز مى باشد. ولى نباید زیاد مصرف شود چون سبب چاقى زیاد خواهد شد.

دستور غذاى روزانه در دوران حاملگى

با شرحى كه راجع به گروههاى مختلفه ی غذائى دادیم صورت غذائى روزانه ی زنان باردار را بشرح زیر خلاصه مى كنیم:

١ شیر، نیم تا یك لیتر در روز.

٢ - نان قهوه اى با گندم كامل و حبوبات (دو عدد و یا بیشتر)

٣ - گوشت معمولى، جوجه، ماهى، تخم مرغ، و جگر سیاه هفته اى یك بار (یك وعده یا بیشتر)

٤ - سبزیجات با برگ سبز و یا سبزیجات زرد (یك وعده یا بیشتر)

٥ - سیب زمینى، سبزیجات، میوه‌جات، به صورت مركبات و میوه‌هاى فصل، گوجه فرنگى، كلم خام (دو وعده و یا بیشتر)

٦ - كره به مقدار كم و روغن نباتى براى مصرف غذا.

پرهیز غذائى در دوران بار دارى - تا زمانیکه اشتهاى خوب به غذا دارید و دوره ی باردارى را بدون عارضه و ناراحتى طى مى كنید معمولا پرهیزى نداشته و مى توانید هر غذائى را كه دوست داشته باشید میل كنید، منتها دو نكته را باید همیشه مد نظر قرار دهید:

١ - حتى المقدور از خوردن غذاهاى بسیار چرب و سنگین هضم، از قبیل غذاهاى سرخ كرده، شیرینىجات تازه و خامه دار، ماهیهاى دودى و همچنین سبزیجات فراوان به مقدار زیاد خوددارى كنید.

٢ - از خوردن غذاهاى پر نمك و شور حتى الامكان پرهیز كنید.

تا زمانى كه علائم مسمومیت بار دارى مانند بالا رفتن فشار خون، تورم شدید اعضا و صورت آلبومین در ادرار ظاهر نشده اند رژیم غذائى سخت ضرورى نیست ولى با پیدا شدن یكى از علائم فوق، رژیم غذائى كم نمك و یا بى نمك لازم خواهد بود.

                                                                                                  همواره سلامت و موفق باشید.




طبقه بندی: طب سنتی، 
برچسب ها: غذای دوران بارداری، دوران بارداری، غذای دوران حاملگی، غذای زن حامله، رژیم غذایی دوران بارداری، رژیم غذایی، حاملگی، دستور غذای دوران حاملگی، پرهیز غذایی، منع مصرف، تغذیه جنین، گیاهان دارویی، طب سنتی، نمک، کلسیم، شیر، سبزیجات، ویتامین، پروتئین، نوزاد نارس، نقص مادرزادی، پیشگیری، بارداری، تغذیه،
ارسال توسط علی محمدی
آرشیو مطالب
نظر سنجی
از مطالب exsirplantsراضی بودید؟





پیوند های روزانه